SKRIVER UT OM GODIS!

Postat av Clara | 2011-09-23 @ 13:49:42 | Allmänt | Kommentarer (5)

Tänkte ta upp det här med godis och annats fredags mys, passar ju bra nu när det är helg och allt. Jag tänker väldigt mycket på vad jag äter och har börjat gjort det mer och mer. Jag måste erkänna att ibland tänker jag riktigt fel och göra dåliga val, som t. ex att jag skiter i att äta frukost (lär mig succesivt nu) och jag försöker hela tiden äta så lite som möjligt. Men jag känner ju direkt att kroppen pallar inte med det och jag vet att det är fel, men saken är den att jag får sån ångest direkt efter jag har ätit något. Tankar kommer som "skulle jag verkligen ätit det där?", "tog jag för mycket potatis", "skulle jag inte ätit upp allt?".. Låter lite exktremt men jag kan inte sluta tänka så. Och tro inte att jag svälter mig själv för det gör jag verkligen inte, men jag kan inte äta vad som helst för då känner jag mig fet..

Nu till godis. Varför är vi människor så förbannat sockersugna hela tiden? Jag menar, stenåldernsmänniskorna hade dom nå godis?.. nej precis. Jag och två kompisar har infört ett godis förbud och för varje godis måste vi betala 20 spänn, och det har man ju inte direkt råd med. Men anledningen till att vi införde det här förbudet var för en kväll när vi satt och kolla på film med massor av godis, dricka chips osv.. så vart vi så äckligt mätta och vi ville bara spy av den mista lilla tanke av godis, och då lovade vi oss själva att komma ihåg hur jävla vidrigt äckligt det blir när man ätit för mycket och så slutade vi äta godis. Jag menar, man blir ju bara tjock... och jag får ångest!!

Godis ger en bara massa nackdelar! Sockerberoende, fetma, sjukdomar som diabetes, hål i tänderna. Och när man väl börjat så är det så svårt att sluta. Jag menar, nu för tiden finns det ju godis och onyttigt överallt och ungdomar ser ju inte onyttigt på samma sätt längre för det är så "vanligt" nu för tiden.

Skulle vara jättekul om vi ville berätta vad ni tänker? Vad ser ni på saken? Äter vi ofta godis? Berätta allt, nyfiken!



Kommentarer
Postat av: Julia Sivén

Jag kan också tänka ibland, skulle jag verkligen ätit detta? ..

Äter sådär med godis oså men ska bli bättre, godis förstör ju bara, det hjälper ju inget? Bara sjukdom och allt du skrev ;s

Bra skrivet! :)

2011-09-23 @ 14:34:40
URL: http://pponnybrudar.blogg.se/
Postat av: Maja

Jag äter nästan aldrig godis!Jag tycker att min kropp mår så mycket bättre utan och det finns ju så mycket godare saker än godis tillexempel frukt!:D

2011-09-23 @ 15:12:16
Postat av: maja simonsson

Länk byte?

Jag följer dig på bloglovin följ gjärna mig

2011-09-23 @ 15:47:20
URL: http://bloggenommittlivsomryttare.blogg.se/
Postat av: Emma

Håller med om att godis är ju egentligen bara sjukt onödigt...men sååå gott ju så jag klarar inte att hålla mig ifrån det;) Dock är det ju bara på helgen som gäller;D

2011-09-23 @ 19:46:17
URL: http://equipaget.blogg.se/
Postat av: anna

godis är verkligen onödigt, men när man är van vid det så är det inte särskillt lätt att sluta. däremot om man har haft godislöfte ett tag så känner man sig inte sugen längre. tror det tar typ två veckor (två veckor utan något sött alls) innan man slutar känna sockersuget. sen det där med maten. det är bättre att äta typ 6 små mål om dagen än t.ex 3 små för då ökar man ämnesomsättningen (däremot ska man ju såklart inte småäta, utan i dessa 6 mål ska det vara bra mat). och många gör felet att stå över kolhydraterna när dom är rädda för att gå upp i vikt men det är inte heller bra. kolhydraterna ger energi och utan energi kan inte kroppen arbeta som den ska, vilket gör att kroppen inte kan förbänna lika bra. kände bara att jag ville dela med mig av det här, haha, kram :)

2011-09-24 @ 18:17:05
URL: http://tjurigt.blogg.se/
Namn:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


bloglovin