Celine i holland!

Postat av Clara | 2012-02-17 @ 17:30:28 | | Kommentarer (7)

Hej på er. Snygg videoblogg innan va? Men i alla fall, åter till ämnet. Jag tänkte visa er ett mejl jag och mamma fått av Celines första ägare i Sverige. Alltså hon som tog Celine till Sverige. Det är ganska sjukt och läsa det här mejlet för jag får svar på så mycket av Celines beteende även om hon inte alls är så som hon beskriver i mejlet, utan jag har liksom bara sett tendenser till det. Som t ex. så blir hon jättesur när man står utanför boxen och tittar in, men hon gör inget utan lägger bara öronen bakåt liksom. Sen river det lite i hjärtat när hon berättar hur hon hade det i Holland och Tyskland.

Men det glädjer med oxå att läsa det här och veta vad hon har utvecklats sen hon kom till Sverige och att hon är som en helt annan ponny, en mycket säkrare och tryggare ponny. 

Här kommer mejlet.



Hej igen:)
Kul att ni hör av er!

Jag skriver lite om henne här nedan och hur jag fick lära känna denna lilla dam:
Först kan jag ju berätta lite om mig. Jag driver en liten avels verksamhet på halvblod ( hopp och dressyr), men fick för några årsen för mig att skada mig en ungponny som projekt då alla mina ston var dräktiga och uppfödningarna för unga för att rida. Mitt stora intresse ligger i utbildning av den unga hästen.
Jag åkte ner till Holland för att en tjej som jobbade i stallet kommer därifrån och rekommenderade att vi skulle dit.

Jag köpte henne som sagt i Holland på ett handelsstall. Jag var egentligen där för att kolla på en annan ponny men som visade sig inte vara något att ha.
För det första var jag ute efter en unghäst och för det andra så skulle det vara en d-ponny, men in kommer de med cilla( som hon kallades innan) den enda anledningen att jag köpte henne var egentligen för att hon var söt, billig och lättriden( samt sparkade av deras alldeles för stora beridare som hon och vi ogillade skarpt)
Cilla kommer från Tyskland från början och hade när jag kollade på henne ett tyskt pass. Kommer inte riktigt ihåg varför vi i slutändan fick ett holländskt pass, men hon var tvungen att registreras om.
I Tyskland var hon tävlad motsvarande LA dressyr men av den anledningen att hon inte ville hoppa( osäker) så hade hon hamnat hos hästhandlaren.
Enligt hästhandlaren var det en snäll och urgullig ponny som de inte hade plats för så jag fick köpa henne för 1200 euro, så hon fick följa med hem.

Väl hemma kom vi underfund med både det ena och det andra. Hon har förmodligen inte gått i hage innan, för i full panik sprängde hon tråden och drog med sig alla hästarna ut på vägen... Ingen skada sked, men gradvis invänjning av gå i hage blev nästa steg. Vi fick också lära oss att cilla förmodligen inte blivit så snällt behandlad förut  eller att hon lyckats skrämma folk då hon attackerade i både box( när du gick förbi eller var inne hos henne) och i hage. Hon fulländade aldrig attackerna och hon kom underfund med att igen blev varken arg eller rädd för henne och hon slutade ganska omgående med detta. Jag arbetade henne mycket NH när jag hade henne för att bygga upp förtroende och det funkade susen!
Hon hade även en olat i form av att bocka hejdlöst om man stod i lätt sits eller lutade sig fram i galoppfattningen, hon slutade med detta, men testade alla sina nya ryttare vid provridning. Har hon fortsatt med detta?

Jag tränade mest dressyr på henne då jag upplevde mig för lång för henne, men hade en tjej i stallet att hoppa henne lite. Det gick faktiskt bra, men även vi märkte att hon var lite osäker och behövde mycket stöd av ryttaren i form av inramning och att ryttaren la henne rätt, för vid minsta fel och hon skulle behöva hoppa stort eller tajt la hon in hand bromsen och blev rädd för konsekvenserna.
Jag hade kvar henne i ca 1 år och sålde henne sedan som läromästare i dressyr.
Hon kunde som ni säger öppna sluta förvänd galopp skänkelvikningar m.m
När jag sålde henne hade jag påbörjat enkla byten.
Jag har inte så mycket kvar på henne förutom några foton på den gamla datorn, ska kolla om jag hittar dem så skickar jag över!
Hoppas verkligen att ni hittar en bra köpare till henne, för det är hon verkligen värd!
Men det värmer verkligen att hon ser så fin ut och mår så bra:)


Kommentarer
Postat av: alice ♥

Både ryser och blir varm när jag läser :( Du har verkligen fått dig en underbar ponny!

2012-02-17 @ 19:48:10
URL: http://vida.blogg.se/
Postat av: Ida

Aww Celine är så himla söt! Vill bara komma krama henne c:

2012-02-17 @ 22:22:43
URL: http://www.barbacka.devote.se
Postat av: Nozlihn

det är en mkt fin ponny du har :)

2012-02-17 @ 23:42:46
URL: http://JNoz.blogspot.com
Postat av: Emme

Händer i helgen?:)♥

2012-02-18 @ 11:37:14
URL: http://felixiz.blogg.se/
Postat av: Emma

gör du headers till andra?:D Din är verkligen super fin!

2012-02-18 @ 12:08:10
URL: http://crystallheart.blogg.se/
Postat av: Emma

Men vad skönt att hon fick det så bra tillslut och har kunnat få lite ro! :)

2012-02-18 @ 15:01:27
URL: http://equipaget.blogg.se/
Postat av: Carina

Intressant läsning, såldes som läromästare i dressyr....hm...inte riktigt vad hon sa till oss som köpte henne. Men du har verkligen gjort ett jättefint arbete med henne, hon kunde inte fått det bättre än vad har det hos dig.

2012-02-18 @ 18:05:10
Namn:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


bloglovin