Mental träning, vad är det?

Postat av Clara | 2012-02-24 @ 12:51:03 | Patricias inlägg | Kommentarer (1)

Nu tänkte jag skriva lite om mental träning. Jag är inte någon speciallist så allt jag skriver kanske inte är sant eller funkar men jag ska prata lite allmänt om vad mental träning innebär.



Ja, mental träning vad är det?
Jo metal träning handlar om att träna och stärka vårt psyke. Man kan nästan säga att vårat psyke styr oss. Det handlar om inställning och vilja. Vill du vara arg så blir du arg, bestämmer du för att inte ta åt det av massa skitsnack så gör inte du det och går vidare, vill du nå ett mål så gör du det. 

Psyket, posivit tänkade och vilja är A och O för oss ryttare.
Vi måste ha mål med vår ridning annars kommer vi ingenstans. Och för att nå dessa mål måste vi ha en vilja och en inställning på att nå dessa mål. Utan en vilja att nå dessa mål kommer du misslyckas. Och beronde på hur höga mål du har så måste du alltid vara positivt tänkade för det kommer inte alltid gå bra när du tränar. Det är djur vi handskas med, en individ med egna åsikter. Så ett positivt tänkande är jätteviktigt. Även om det går dåligt 90% av träningen så ska du ta med dig de 10% då det gick någolunda bra och bara minnas dom. Skit samma om det går dåligt, det kommer en ny dag. 

Vi är väldigt beroende på hur vi mår.
Har vi en dåigt dag, kanske är lite ledsna eller sura på något som hänt i skolan, hemma eller med någon kompis så känner alltid din häst på sig det. Det har jag fått höra sen jag börja rida - "om du blir arg så blir hästen arg och då löser de ingenting" - det sa min ridlärare till mig när jag red på ridskola och jag fick en häst som var lite bråkig och inte vill göra som jag ville. Men sanningen är ju att det självklart ligger någonting i det. Självklart så känner hästen om du är sur och ofta när du blir sur så får du sämre tålamod och då funkar ingenting och hästen larvar sig mer och du blir argare. Ni hamnar i en ond cirkel. I den situationen tror jag bara att man ska stanna upp, inse vad man håller på med, är det verkligen hästen du är arg på? Andas och börja om. 

En annan sak som är ganska intressant är tävligar.
Hur laddar ni inför tävling? Vissa behöver ingenting utan går bara in på banan och kör, andra kan behöva sätta sig ner för sig själv och tänka en stund innan man går in på tävlingsbanan. Jag tror det är ganska viktigt att sätta sig ner innan man går in på tävlingsbanan och andas, tänka igenom banan eller programmet en sista gång och sen en annan jätteviktig sak: se sig själv framför sig rida programmet/hoppbanan, föreställa sig att man gör allting rätt, känna känslan hur du ska göra. Man vet hur man ska göra, man har en känsla när man gör och så gör man det. T ex. om du ska göra en halt. Du vet vad du ska göra, du vet hur mycket broms du ska lägga i, du vet hur du ska sitta i sadeln... du har en känsla. Och när du då sitter och laddar inför tävling, blunda och känn känslan av alla moment och hur du ska rida. Ha en bra känsla när du går in på banan.

En sak du inte ska göra innan tävling är att du inte får säga eller tänka ordet inte. "Jag ska inte vägra ut mig", "jag ska inte missa halten", "jag ska inte rida för fort", "jag ska inte....". Att säga så får dig att fokusera på det dåliga och glömma bort hur du istället ska göra. Som jag sa innan, tänk på hur du ska rida iställer för att tänka på hur du inte ska rida. T ex. om jag säger nu att du verkligen inte får tänka på en rosa elefant... vad tänke du på? Jo en rosa elefant, eller hur? Så det du säger att du inte ska tänka på kommer du älta i ditt huvud hela tiden och så kommer du bara fokusera på det och misslyckas. Tänk på det posivtiva istället.

Så mitt tips till er nu.
1. Försök att börja påminna dig själv när du känner att tålamodet börjar rinna ut
2. Sätt dig ner innan tävling och se sig själv framför dig, se hur du ska rida.
3.Tänk aldrig på hur du inte ska rida bara på hur du ska rida.

Kommentarer
Postat av: Emma

sv: det blir bra! sök bara på Emma Fernhagen ;)

2012-02-24 @ 12:55:30
URL: http://crystallheart.blogg.se/
Namn:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


bloglovin