Doping på hästar?

Postat av Clara | 2012-01-18 @ 19:53:07 | Patricias inlägg | Kommentarer (8)

Kom och tänka på en sak för någon dag sen när vi kollade på en film om doping på idrotten. Dom nämnde även doping på djur. Då kom jag och tänka på att många hästar inom b la trav och kanske galopp är dopade. I alla fall på den högsta nivån.

Trav hästarna tycker jag nästan lite synd om. Min pappa spelade jättemycket på trav förut och då följde jag ofta med på trav. Och jag har fått den uppfattningen att dom inte riktigt bryr sig om trav hästarna. Dom flesta kända tränare och kuskar har ju hur stora stall som helst med jättemånga hästar, vem ska ge kärlek till alla dom.

Nej men asså det känns som det inte ärågon som bryr som om travhästarna. Travhäster betyder endast pengar. Och tror inte ni att vissa dopar sina hästar.

Det må kanske vara väldigt stränga regler nu för tiden men det går ju alltid att smyga och fuska med det där beroende på vad man ger hästen och under vilken tid.

Och om det stämmer, att man stoppar i hästarna massa doping så tycker jag att det är hemskt. Hästarna har ju ingen åsikt. Hästarna blir ju till slut förstörda och då är dom inget att ha längre. Man skulle kunna säga att man knarkar sönder en häst med doping och dom har ingenting att säga till om? Sjukt!

Jag vill gärna höra era åsikter eller svar på tal! Jag spekulerar ju lite bara och har absolut ingen sanning i det jag skriver men jag fick liksom bara en fundering när jag såg filmen..


Kommentarer
Postat av: sandra

svar; då tänker vi nog relativt lika gällande bett :)



/sandra

2012-01-18 @ 20:42:13
URL: http://sandraxp.blogg.se/
Postat av: Jessica

Maharajas ägare tex, han bryr sig väldigt mycket om den hästen, och alla hästar han har. Travhästar har det nog relativt bra, dock inte alla. Men när dom tävlar på sån hög nivå så kan dom inte få dålig skötsel och mat. Dom behöver kärlek, annars skulle dom inte vinna ett lopp. Så själv tycker jag inte att travhästar behandlas speciellt dåligt, men jag är inte heller insatt i det där, har sett det live några gånger och någon gång på tv. Galopphästar tror jag hellre har det sämre, dom hästarna får man väl använda spö på under lopp? Det är förbjudet i trav så vitt som jag vet. Jag tror inte att travhästar har det sämre än hopphästar, inte mycket i alla fall. Det finns väl ett flertal stora hoppryttare med stora fina stall som har en hel drös hästar som får lika mycket kärlek?

2012-01-18 @ 21:56:56
URL: http://dalaryttarna.blogg.se/
Postat av: sandra

kan inte säga att galopphästar har det sämre än trav eller hopphästar. bara för att man får använda spö betyder det inte att dom mår dåligt?? har själv 3 stycken och är dessutom insatt i galoppen. så vet mycket väl att de inte har de dåligt i alla fall.

2012-01-18 @ 22:48:26
URL: http://hassleborg.myshowroom.se
Postat av: Ann

Varje travhäst har en egen skötare. Ju större stall dessto färre hästar har skötaren hand om. Det är de som gullar och gosar med hästarna dagligen och ofta är det också de som gör det mesta av träningen också. Tränaren planerar träningen. Och då det gäller doping så är det så nogranna kontroller att man knappt vågar ta en huvudvärkstablett till sig själv om man tänkt gå in i stallet på en tävlingsdag. Det är massor med prov som tas dagligen på travbanorna. Mycket få fälls beroende av att man är extremt försiktig med preprat. T.o..m. på små ponnytravtävlingar tas dopingprover regelbundet. HUr många dopingkontroller tor du man tar per år på en ponnyhoppningtävling på lokal nivå? Knappast några alls.

Nej, du har fel. De allra flesta travare sköts om som om de var gjorda av guld och glas. En skötare har 3-6 hästar att ta hand om. OCh dopar hästarna är det ytterst få som gör. De flesta som gör kommer från andra länder för att tävla i Sverige. de vet inte hur otroligt låga nivåer av preparat (läs mediciner) som krävs för att man ska bli fälld. Inte ens nypon är godkänt utan räknas som doping.

2012-01-18 @ 23:25:16
Postat av: sandra

Patricia: va inget menat mot dig! :) var mer till kommentaren ovanför mig. kram på dig

2012-01-19 @ 09:45:30
URL: http://hassleborg.myshowroom.se
Postat av: nathalie

jag kan inte riktigt hålla med dig där. Travhästarna får mycket kärlek av sina skötare som ann skrev tidigare. Lika med dopingen. Det är inte alls många som vågar dopa sina hästar då det alltid är dopingkontroll efter loppen både slumvis och på segraren.

Jag kör själv ponnytrav och min ponny har fått ta dopingprov många gånger.

2012-01-19 @ 18:14:45
URL: http://nathalieling.blogg.se/
Postat av: musses matte

Dessvärre finns det faktiskt doping i häst världen också.. precis som i andra sporter..



2012-01-19 @ 22:16:26
URL: http://nostradamusz.blogg.se/
Postat av: Lisa Fager

I mitt stall står det bara travhästar+mina ponnysar. Dom har det toppen men dom går inte på banan men han som äger dom har andra hästar på andra ställen som går lopp och dom har det också bra. Och i gamla stallet där jag stod fanns det galopphästar och dom fick man inte peta på under månaden innan tävling för då kunde dom dömmas för doping.... vi fick inte röra dom, mata dom eller ta in dom från hagen för att det var så lätt att råka ut för doping. Det var bara ägarna som fick hålla på med den :)

2012-01-21 @ 14:22:20
URL: http://tavlingsponni.blogg.se/
Namn:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


bloglovin